Verksamhetsberättelse 2020

Hej!
Ta gärna del av verksamhetsberättelsen  för Vadstena lokalavdelning inför årsmötet 31/3. Mvh Styrelsen

NATURSKYDDSFÖRENINGEN I VADSTENA

Verksamhetsberättelse för år 2020

Styrelsen har bestått av:

Ordförande                          Eva Malmberg

Vice ordförande                   Gun Mälhammar

Kassör                                  Agneta Storck.Perez

Sekreterare                          Lennart Wallstedt

Ledamöter                           Sten Gustafsson

Suppleanter                         Eivor Bermlid

Maj-Lis Wigren tom 18/3

Gullvi Alldén from 18/3

Revisorer                             Eva Andersson tom 18/3

Tulla Brattbakk-Göthberg from 18/3

Iris Gustafsson

Revisorssuppleant               Urban Tellström

Valberedning                       Anders Göthberg, Jan Peterson

Styrelsen har under året haft sex protokollförda sammanträden.

Medlemsantalet var vid årets slut 144.

Målsättning

Föreningens uppgift är bl.a. att verka för att hos människor väcka och underhålla känslan för naturen och dess värden, söka påverka opinion och beslut i fråga om naturskydd och miljövård samt verka för skydd och vård av värdefull natur.

Vid årsmötet den 18 mars berättade Jonas Lundblad om sin resa till Tjernobyl och visade bilder därifrån.

Föreläsningar

Föreningen anordnade i samarbete med Vadstena föreläsningsförening följande föreläsningar: Chefredaktör Per J. Andersson från tidskriften Vagabond berättade och visade bilder från olika tågresor och Sofia och Peter Asthamn berättade om Dahlströmska gården och sin verksamhet där.

Utflykter

På grund av restriktionerna med följd av Corona pandemin ordnades inga utflykter under våren. Under sommaren och hösten ordnades utflykter i närområdet.

• I augusti begav vi oss till Rismarken och fick lära oss mycket om alla de olika träd som växer där.
  • I oktober var vi vid fågeltornet i Hov och kollade på inflygningen av gäss och såg också många svanar.

• Föreningen deltog i länsstämman i Broddebo utanför Åtvidaberg.
  • Arbete vid fågeltornet samt på hösten samling med fågelskådning och korvgrillning tillsammans med Motalakretsen.
  • I samband med miljövänliga veckan vars tema var ”Ta vara på det du har –Fixa grejen-dela mera” lades material ut på biblioteket och affischer sattes upp i Vadstena och i Borghamn.
  • Tillsammans med biblioteket i Vadstena ordnades klimatkafé under temat Alla vill vi rädda jorden.
  • Under Håll Sverige Rent Dagen plockade vi skräp vid Tycklingviken

Tack till Naturskyddsföreningen Riks, Länsförbundet och Motalakretsen för gott samarbete.

Vadstena 2021-02-03